Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby v naší škole jsou zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, koordinátorem aktivit prevence a školním speciálním pedagogem.
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy, případně jím pověřený pracovník. Ředitel školy zodpovídá také za vytvoření preventivního programu školy, dále se podílí na zajištění výchovného poradenství. Poradenské a preventivní programy odrážejí specifika školy i regionu a vytváří jednotnou koncepci s ostatními školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče). Ve škole je vytvořen vnitřní systém komunikace, na kterém se podílí ředitelka školy ve spolupráci především s třídními učiteli a členy školního poradenského pracoviště, případně dalšími pedagogy.
Program a cíle poradenských služeb ve škole
Koncepce školního poradenského pracoviště vychází z Vyhlášky č. 72 ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení a Věštníku MŠMT ČR, ročník LXI, sešit 7 z července 2005.
Program školního poradenského pracoviště naplňuje především tyto cíle:
- Ve spolupráci se všemi zainteresovanými subjekty školy a s využitím příslušných psychologických, psychokorektivních a sociologických metod zajišťuje prevenci výchovných problémů a školní neúspěšnosti žáků.
- Poskytuje metodické zázemí, realizaci a sledování účinnosti preventivních programů aplikovaných školou.
- Připravuje podmínky a rozšiřuje možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných a poskytuje odbornou pomoc při vzdělávání těchto žáků.
- Buduje příznivé sociální klima pro integraci žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním, pracuje s přijímáním sociálních odlišností ve škole.
- Nabízí odbornou pomoc při řešení neodkladných krizových situací žáků s návazností na příslušná odborná pracoviště (školská poradenská zařízení – PPP, SVP, SPC, zdravotnická zařízení, policie a další subjekty podle potřeby).
- Průběžně a dlouhodobě pečuje o žáky s prospěchovými obtížemi s využitím dostupných reedukačních metod s cílem vytvoření předpokladů pro snižování školního neúspěchu.
- Prohlubuje včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
- Poskytuje metodickou podporu učitelům (a asistentům pedagoga) při aplikaci speciálně pedagogických aspektů, poznatků a dovedností. Poradenští pracovníci spolupracují s třídními učiteli, učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky.
- Prohlubuje a zlepšuje spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Školní poradenské služby jsou poskytovány týmem odborných poradenských pracovníků, kteří spolu úzce spolupracují:
Výchovný poradce (Mgr. Eva Šrámková, MBA, ředitelka školy)
– Zabývá se prevencí výchovných problémů a školní neúspěšností žáků ve spolupráci se všemi zainteresovanými subjekty školy a s využitím příslušných psychologických, psychokorektivních a sociologických metod.
– Zajišťování a zprostředkování diagnostiky a poradenství při řešení výchovných a výukových obtíží žáků ve spolupráci s třídními učiteli, školním speciálním pedagogem, metodikem prevence a odbornými pracovišti.
– Vedení evidence žáků s podpůrnými opatřeními.
– Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
– Poskytování informací o činnostech školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
– Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Školní metodik prevence (Mgr. Jana Žižkova)
– Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů (záškoláctví, násilí, vandalismus, sexuální zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování) ve spolupráci s výchovným poradcem.
– Koordinace a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků- cizinců s cílem prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišností.
– Tvorba, koordinace a participace při realizaci minimálního preventivního programu a jeho každoroční vyhodnocení.
– Spoluúčast při metodickém vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů a rizikového chování (vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy) ve spolupráci s třídními učiteli a výchovným poradcem.
– Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování a sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
– Vedení databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně-patologických jevů (orgány státní správy, střediska výchovné péče, PPP, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, centra krizové intervence apod.) a koordinace spolupráce s těmito orgány, kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště v případu výskytu sociálně patologických jevů ve spolupráci s vedením školy.
– Zajišťování nových informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů a předávání těchto informací pedagogům školy, koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování a jevů.
– Podpora vedení třídnických hodin (pomoc při tvorbě plánu třídnických hodin, práce s pravidly a třídním kolektivem, konzultace s pedagogy, pozorování problematického chování žáků ve třídách a následné řešení či intervence s žáky nebo pedagogy.
Školní speciální pedagog (Mgr. Lucie Duchoňová)
– Depistáž (vyhledávání) žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a orientační diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
– Poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně pedagogické intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální práce s těmito žáky.
– Provádění speciálně pedagogických činností reedukačních, kompenzačních a stimulačních.
– Participace na vytváření individuálních vzdělávacích plánů v kooperaci s třídním učitelem, vedením školy, zákonnými zástupci.
– Průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření, příp. navrhování a konzultování jejich následné úpravy.
– Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, koordinace speciálně pedagogických aktivit na škole.
– Úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
– Spolupráce a zajištění komunikace se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko- psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) při zajišťování poradenských služeb přesahující kompetence školy.
– Metodická pomoc a konzultace s pedagogy při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
– Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga a školních asistentů.
– Vedení dokumentace o žácích, zápisy o práci s nimi, se skupinou, výstupy jednotlivých činností a záznamy konzultací v souladu s GDPR.
– Konzultace a poradenská činnost pro zákonné zástupce žáků školy.
Standardní činnosti školního poradenského pracoviště
Standardní činnosti poradenských pracovníků školy zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Časová dostupnost poradenských služeb
Poradenští pracovníci jsou k dispozici všem v rámci školního provozu kdykoliv, zákonní zástupci mohou využít i telefonickou či mailovou komunikaci. Možnost setkání je také v rámci konzultačních hodin (pokud jsou pevně stanoveny). Ve svých konzultačních hodinách je poradenský pracovník pro uvedenou cílovou skupinu dostupný v prostorách, které jsou vyhrazeny pro poskytování poradenských služeb.
Konzultační hodiny školního speciálního pedagoga:
Pondělí 12:30 – 13:30 + dle individuální domluvy
Kontakt: 775 195 830, email: duchonova.l@zspraslavice.cz
Konzultační hodiny školního metodika prevence:
Pondělí 11:30 – 12:25 (dále po předchozí domluvě)
Kontakt: zizkova.j@zspraslavice.cz
Konzultační hodiny výchovného poradce:
Úterý, čtvrtek 7:10 – 7:40; 13:00 – 15:00
Kontakt: 730 595 061, email: sramkova.e@zspraslavice.cz
Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Práce s informacemi a daty o žácích se řídí také vyhláškou č. 116 ze dne 15. dubna 2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.